Mediteren op de werkvloer? Vijf tips om te ontspannen tijdens uw werkdag

Mediteren op de werkvloer werkt ontspannend, vergroot de productiviteit én zorgt voor balans. Maar hoe past u dat toe? Wij geven u vijf praktische tips, want mediteren kan (bijna) altijd en overal. Dus ‘ik heb geen tijd’ is geen excuus.

Eigen rustmoment

Mediteren is een moment voor uzelf, een moment om even helemaal niets te doen en in het hier en nu te zijn. Even geen oneindige to do lijst, een hoofd vol informatie of lange telefoongesprekken, maar een paar minuten rust. De eerste keer lukt het misschien niet om uw hoofd leeg te maken en gaat u de vergadering nog even na. Maar oefening baart kunst. Door vaker te mediteren, leert u meer rust te creëren in uw gedachten. En dat hoeft niet veel tijd te kosten. Het kan al in vijf minuten, zónder dat uw collega’s dat doorhebben.

1 Ga naar buiten

Juist wanneer u ‘te druk’ bent is het goed om even afstand te nemen. Maak buiten een wandeling, want een frisse neus doet wonderen. Probeer wel uw aandacht bij de wandeling te houden, zodat u ook echt tot rust komt. Pak een moment na de lunch of juist tussendoor, u zult merken u daarna weer fris en fruitig het werk hervat.

2 Geniet bewust

En dat kan al met een kop thee. Drink deze dan niet gedachteloos achter de laptop op, maar maak er een rustmoment van. Geniet bewust van de smaak en warmte en laat het werk even los.

3 Ademhalingsoefening van één minuut

Adem in en uit. Een minuut lang en concentreer daarbij op uw ademhaling. Probeer het bijvoorbeeld iedere twee uur te doen. Of juist wanneer u uit een pittige meeting komt. Dan kan het prettig zijn om uzelf even helemaal af te sluiten van de omgeving en rust te (her)pakken.

4 Mediteren op het toilet?!

Echt waar! Het is de favoriete meditatieplek van werknemers. Maar een andere plek kan natuurlijk ook. Zoek een plek waar u niet gestoord wordt. U gaat nu drie minuten stilstaan bij wat u voelt. Haal daarbij bewust adem. Stel uzelf de volgende vragen: Hoe voel ik me? Hoe is mijn ademhaling? Hoe voelt mijn lichaam? Sluit uw ogen en richt uw aandacht naar binnen. Tijdens deze meditatie gaat het om bewust te zijn van uw gevoelens, gedachten en lichaam.

5 Luister

Is helemaal zelf mediteren net een stap te ver? Dan is het ook een optie om naar een meditatie te luisteren. Probeer dan wel het moment voor uzelf te pakken, door even van uw werkplek te gaan of bijvoorbeeld uw stoel iets weg te draaien.

Plan uw meditaties en rustmomenten verdeelt over de dag in, zo blijft u de hele werkdag zen. Wilt u meer weten over een vitale werkomgeving? Neem dan hier contact met ons op!

(023) 5835661